• BIST 106.239
  • İstanbul 14 °C
  • Ankara 7 °C

Boeing'in hedefi: %15 verim

Boeing’in 5 -7 yılda insan gıdalarını tehdit etmeyen ikinci nesil ürünlerle yapılacak biyo yakıtları uçaklarda yüzde 10 oranında kullanmaya başlıyor.

ÖZKAN ALTINTAŞ-TÜRKİYE TURİZM

İSTANBUL- Boeing Ticari Uçaklar Çevre Stratejileri Direktörü Per Noren, AR-GE harcamalarının yüzde 75"ini çevre odaklı projeler için harcadıklarını belirterek, Boeing"in önümüzde 5 -7 yıl içinde insan gıdalarını tehdit etmeyen ikinci nesil ürünlerle yapılacak biyo yakıtları uçaklarda yüzde 10 oranında kullanmaya başlayacaklarını söyledi.
6dBoeing havacılığın çevre kirliliği üzerindeki etkilerini azaltmak için en ileri teknolojilerle tasarladığı kar odaklı uygulamalarını İstanbul"da düzenlediği stratejik bilgilendirme toplantısında tanıttı. Boeing Ticari Uçaklar çevde Stratejileri Direktörü Per Noren, Airex Sivil Havacılık Fuarı"nın yöneticisi Feyzan Erel ve Boeing Ticari Uçaklar Satış Direktörü Aldo Basile"nın katıldığı toplantıda alternatif yakıtlar üzerine yapılan çalışmalar anlatıldı. Daha az enerji yoğunluklu elektrik sistemleri, yeni nesil kompozitler, gelişmiş kanat tasarımı gibi yenilikleri anlatan Boeing pazara sunduğu her yeni ticari uçak modelinde yakıt verimliliğini yüzde 15 oranında artırmayı hedeflerdiği bildirdi. Ayrıca AR-GE harcamalarının yüzde 75"ini çevre odaklı projelere kullandığı belirtildi.

PER NOREN: EKO SİSTEMİMİZİ KORUMAK İÇİN SÖZ VERDİK
Boeing Ticari Uçaklar Çevre Stratejileri Direktörü Per Noren “Küresel ısınma ve çevre kirliliği günümüzde dünyanın en büyük sorunlarındans biri haline geldi. Endüstrideki gelişmeleri dikkatle inceleyip eko-sistemimizi korumaya yardımcı olan bir strateji belirledik. Bu yönde yenilikçi teknolojik çalışmalarımızı sürdürüyoruz” diyerek şöyle konuştu:
“Sektörde son 40 yıllık dönemde uçakların karbondikosit salınımı yüzde 70, uçaklardan kaynaklanan gürültü ise yüzde 90 oranında azıldı. Bu gelişmelerin hızla devam etmesi gerekiyor. Ticari havacılıkta sürdürülebilir biyoyakıt gibi yenilikçi teknolojilerle müşterilerimiz çevre performansını geliştirmek, havacılık endüstrisinde sürdürülebilir iş modelleri sunmak için çalışmaya devam edeceğiz.

UÇAKLARDA BİYOYAKIT
787 yüzde 20 yakıt tasarrufu ve karbon salınımı azaldı. Gövdesi, kanatı ve motor yuvaları, kokpitin galişmesiyle  ile farklılık yaptık. 747-8 ise yüzde 16 azalma sağlıyor. Yeni teknolojilere öncülük etmek konusunda ise yüzde 75"i AR-GE için harcıyoruz. Sektör için biyoyakıt çalışmaları yapıyoruz. İki yıl önce başladık. Düşük karbonlu yakıta çalışıyoruz. Vingin Atlantic Havayollarına ait bir uçakta denedik. İkinci nesil biyo yakıtlar üzerinde duruyoruz.
Otomobilde mısır ve soya fasulyesinden biyo yakıt yapıldı. Boeing olarak ikinci nesil yakıtlar besin kaynağı olmayan bitkilerdir. Daha küçük ekim alanı ve gübre ve su istiyor. Ekvator bölgesinde yetişen Babassu, Algea gibi bitkilerden elde ediyoruz. Bu sıfırdan değil ilimizde olan teknolojinin önümüzdeki 5 yıl içinde geliştirikelerek kullanılmasını hedefliyoruz.”

UÇAK OTOMOBİLDEN AZ YAKIT HARCAR
Boeing Ticari Uçaklar Çevre Stratejileri Direktörü Per Noren sözlerini şöyle sürdürdü:
havacılık sektöründe karbondioksi katkısı yüzde 2"dir. B787 Dremliner"ın getirdiği faydalar ise yüzde 20 yakıt yüzde 60 gürültü engelliyor. Hangisi daha yakıt verimini artırır diye bakarak binek oto ile B 787 yi kıyaslarsak , otomobil yolcu başına 3.1 litredir. B-787"de ise 1.6 tüketir. Ancak havacılık başka yönden önemlidir. Gayrı safi hasılanın yüzde 70"ini havacılık ortaya koyar. Karbondioksit atmosfere yayılarak bir yıl süreyle durur.  Bu nedenle bizim bu konuda çalışmamız kaçınılmazdır.”

SEKTÖRÜ BİR ARAYA GETİREREK CENEVRE"DE KARBONSUZ GELECEK İMZASINI ATTIK.
Boeing"in stratejisi olarak sektörü bir araya getirerek işbirliği ile yenilikleri ileri taşımayı planladıklarını belirten Per Noren, Cenevre"de ATAG çatısı altında uçak şirketleriyle birleşerek birlikte imza atarak karbonsuz bir gelecek sözü verdiklerini anlattı.
Per Noren, geçmişten gelen yoğun rekabete rağmen verim konusunda işbirliği kurduklarını belirterek sözlerine şöyle devam etti:
“Uçakların üretim ve ömrünü artırmak, dünya çapındaki  operasyonların performansını  geliştirmek ve filo bazında verimi artırmak. Daha ileri ürün ve hizmetler sunmak. Bu doğrultuda büyük talep var. En azından yüzde 15 yakıt artırmayı hedefliyorz. Yenilikleri öncülük etmek istiyoruz. En büyük hedefimiz olan sektörü bir araya getirmeyi başardık. Boeing içinde ise iyileştirme çalışmaları yaparak, imalat aşamasında global standarta uyum olarak  ISO14001 sertifikası aldık. Yalın üretim ilkemiz vardı.  Bu sayede işletme verimliliği sağlanarak malzeme kullanımda israf önlendi. Fabrika boyutlarında yüzde 41, tehlikeli atıklarda yüzde 23 oranında azalma görüldü. Uçakların gücü ise yüzde 52 oranında güçlendi.”

ESKİ UÇAKLARDAN YÜZDE 95 GERİ DÖNÜŞÜM HEDEFLEDİK
Per Noren, Boeing"in dünyara 11 kuruvusu olan ve kar amacı gütmeyen Uçak Filo Geri Dönüşüm Derneği olan AFRA"de yer alarak ikinci el uçak satışlarını geliştirdiklerini söyledi. Kar amacı gütmediği için en iyi uygulamalar oraya konuluyor. Yüzde 90-95 oranında uçağın geri düşümünü sağlamayı hedefledik.
Biz öneriyoruz ve partnerlere telkinlerde bulunuyoruz. Uçakların geliştirilmesinde planlamadan icraya kadar ve havayolu operasyonlarının havayolları ile takibine kadar birlikte çalışıyoruz. Yakıt ve karbondioksit salımınında yüzde 2-4 azalma sağlayan kıvrık kanatı yaptık. 777 performans paketleri ile uçuş verimlliğini artırıyoruz Bu yüzde 1 oldu. Karbon salımında iyileştirme oldu.petrol fiyatlarını yüksek olduğu ortamda bu tedbirlerle maliyetleri aşağıya çekmeyi sağlıyoruz.
Kurduğumuz ekiplerle üretimden uçuşa kadar tüm teknolojileri kullanarak uçakları izliyor, verimi artırma çalışmaları yapıyoruz. 737"de kanat uçları ve karbon frenuyguladık. 777"de kanat dizaynını değiştirdik. Sürtünmeyi azalttık. Yeni teknoloileri piyasaya sunmaya devam ediyoruz.
Uçağın içi ve havalimana çeşitli aygıtlar yerleştirerek gürültü ölçümleri yaptık. Yeni hava trafk kontrol sistemleriyle yüzde 12 performans ve yatık tasarrufu sağlanacaktır.  SESAR -Avrupa Ortak Hava Sahası programına katılarak verimi artırmada yer aldık.

ALDO BASİLE: TÜRKİYE"DE HAVACILIKTA İNANILMAZ GELİŞMELER OLDU
Boeing Ticari Uçaklar Satış Direktörü Aldo Basile Boeing"in Türkiye"deki çalışmaları hakkında bilgi verdi. Bir çok kez Türkiye"ye geldiğini belirten Basil şöyle konuştu:
Boeing firması Türkiye"de uzan yıllardanberi bulunuyor ve daha büyük gelişmeler imza atmıy hedefliyoruz. Birazda nostaljik geliyor. Türkiye"ye yıllar önce geldiğimde havacılık sektörü  açık semalar çercevesinde ilk adımlarını atıyordu. Yıllar içinde inanılmaz gelişmeler oldu. Yaklaşık 18 havayolu şirketi ve 245-250 uçağa ulaşan bir filo var. Boeing firması olarak devam eden gelişmeyi desteklemeye devam edeceğiz. Avrupa"da havacılıkta en gelişen ülekelerden biri Türkiye"dir. Çevre konusuna gelince Boeing yıllardanberi bu konuya önem veriyor. Yakıt verimi yüzde 17  düzeyinde artırılırken, gürültüde yüzde 90 azalma sağlandı. İklim değişikli konusunda çevresel gelişmelerle bizlerde çalışmalar yapıyoruz.

FEYZAN EREL:BOENİG"İN SADECE SATIŞ DÜŞÜNMEDİĞİNİ GÖRDÜM
Airex Sivil Havacılık Fuarı"nın Yöneticisi Feyzan Erel, fuara katılan Boeing"e teşekkür ettikten sonra “Hesaplarına baktığımızda düşünemediğimiz bir çok şeyi yaptıklarını gördüm. Boeing"in sadece uçakların satışını artırmak değil insanlık ve çocuklarımız için ne kadar büyük çabalar harcadıklarını gördüm. Dünyanın gündeminde yer alan konuyu Airex Fuarı"na taşıadıkları için çok mutlu oldum. Airex Fuarı"na herkesi davet ediyorum